Paris Saint Germain købte for lidt over en uge siden Neymar for 1,67 mia. kr. og satte ny rekord for den dyreste transfer nogensinde. Handlen er en kulmination på en voldsom stigning i priserne på fodboldspillere over de seneste år, hvilket får mange til at tænke på:

Hvor kommer alle pengene fra?

For at fodboldverdenen ikke skal gå konkurs med de store transfersummer, er der nødt til at være nogle meget store indtægtskilder, hvor pengene strømmer ind.

Vi kigger her i artiklen nærmere på, hvordan fodboldklubberne tjener deres penge.

 

Indtægter på kampdagene

En af de mest åbenlyse indtægtskilde for fodboldklubberne er på salg af billetter. De mest populære klubber som Real Madrid og FC Barcelona tjener lige under 1 mia. kr. hvert år alene på salg af billetter til kampene. Indtægterne fra billetsalg på kampdagene går oftest til at dække de operationelle udgifter.

 

Sponsoraftaler

Sponsoraftaler er den største indtjeningskilde for fodboldklubberne. Der er mange større firmaer, som med glæde betaler store summer for at få deres logo og navn på trøjerne af jordens mest kendte fodboldspillere. En af de største sponsoraftaler i år er mellem Manchester United og bilfirmaet Chevrolet.  Chevrolet betaler årligt 437 mio. kr. for at pryde forsiden af Uniteds trøjer, men det er ikke kun de store fodboldklubber, som har store sponsoraftaler.

Bet365 betaler Stoke City lige i underkanten af 300 mio. kr. om året, for at deres logo bliver vist på forsiden af deres spillertrøjer.

 

TV aftaler

TV aftaler er stadig en af de største indtægtskilder for fodboldklubberne. Premier League tjente i 2015 41,25 mia. kr. alene på deres TV aftaler med, mens La Liga tjente 12,37 mia. kr. i samme periode.

Priserne på tv aftaler fortsætter med at blive en større del af fodboldklubbernes økonomi. En af årsagerne til at tv aftalerne fylder så meget skyldes, at adgang til sport er den type underholdning, som folk betaler mest for at have adgang til.

En anden årsag til at tv aftalerne er så meget værd er, at gambling virksomheder betaler store summer for at vise deres gode tilbud før og efter kampen. Den bedste måde at se, hvor mange penge de bruger på at få nye kunder, er ved at kigge på den nedenstående oversigt over, hvor store deres velkomst bonusser er, og sammenligne det med deres overskud:

http://www.spilxperten.com/bookmaker-bonus.aspx

Den hårde konkurrence mellem bookmakerne gør, at reklamepladserne bliver dyrere, hvilket i sidste ende giver fodboldklubberne flere penge.

 

Fodboldtrøjer

Fodboldtrøjer udgør ikke en ligeså stor del af budgettet, men det er stadig en væsentlig del af budgettet. Sidste år toppede Manchester United toppen af listen over den klub, der solgte flest fodboldtrøjer. De solgte for 23,5 mio. kr., hvor en Paul Pogba ikke overraskende var den mest populære.

 

Indtjening ved salg af fodboldspillere

Der er nogle klubber, der satser på at udvikle egne talenter, hvorefter de sælger dem videre til større klubber. Fodboldklubber som Ajax, FC Porto og Benfica er nogle af de klubber, som tjener flest penge på udvikling og videresalg af fodboldspillere.

 

Præmiepenge fra turneringer

Fodboldklubberne tjener meget store summer, når de vinder de forskellige fodboldturneringer. Både vinderen af La liga og Premier League får en præmiesum på lige omkring 1,1 mia. kr., hvilket kan mærkes på bundlinjen. Det tredje mest lukrative turnering at vinde er Champions League, hvor vinderen står til at vinde 500 mio. kr. i præmiepenge. Når præmiesummerne er så store, så kan man godt forstå at sejren bliver fejret med en ekstra god flaske bourbon og champagne.