Klubberne i Premier League har det med at samarbejde på kryds og tværs og på forskellige måder. Her er nogle klassiske eksempler på rugekasseklubber – og de virker. 

AF KRISTIAN PARIS

Manchester United – Royal Antwerp

Manchester United's Fangzhuo Dong contro...

Man Utd mest berømte ‘feeder klub’ af mange er nok belgiske Royal Antwerp, der har sendt mange unge spillere til drømmenes teater i Manchester.

John O’Shea, der har vundet fem PL-titler og Champions League, er nok den mest berømte af eksemplerne. Men samtidig har spillere som Jonny Evans, Danny Simpson, Darron Gibson, Frazier Campbell og Ryan Shawcross alle spillet for den belgiske klub – for det meste på udlån.

Modsat har United også en aftale med Fluminense, der blev indgået i 2005. Den aftale åbner døren for at unge, talentfulde brasilianske spillere af og til kan træne med United i England.
Heraf kommer de to brødre Rafael og Fabio da Silva, der sidenhen er blevet solgt.

Chelsea – Vitesse Arnhem

Sparta Rotterdam vs Vitesse Arnhem - Cup Semifinal

Chelsea har de seneste par sæsonen benyttet samarbejdet med Vitesse Arnhem i Holland, til at sende adskillige unge spillere til udlån. Bertrand Traore, Izzy Brown, Dominic Solanke, Lewis Baker og Matt Miazga er bare nogle få navne af mange, der alle har båret den sortgul stribede trøje.

Ligeledes skiftede Marco van Ginkel (hvis nogen husker ham) fra netop Vitesse til Chelsea.

Tidligere har spillere som Arjen Robben og Mateja Kezman begge spillet i Vitesse for siden at komme til Chelsea på den ene eller den anden måde.

Manchester City – New York City/Melbourne City

New York City FC v Orlando City SC

Man City er bare en af klubberne på Sheikh Mansours ejerskabsliste med mærkenavnet ‘city football Group. Oliemillionæren har investeret i klubber i America, Australien og Japan de sidste par år, men de bedste er nok New York City i USA og Melbourne City i Australien.

Man City har brugt de to klubber til at sende ‘fallerede’ stjerner af sted. fx. David Villa eller Frank Lampard, ligesom Patrick Vieira fungerer som træner i New York.

Men partnerskabet i Japan har mere gået ud på marketing og promovering af hovedklubben, Manchester City, der i stigende grad er et voksende brand i Asien.