Google Glass kom frem i 2013 forud for sin tid. Den ellers smarte gadget, der forstærker virkeligheden ved hjælp af en lille linse, kom til en pebret pris, og hardware-komponenterne var knapt så gode. Brillerne kom aldrig helt op i gear, men de slog tonen an for et voksende marked for AR og mixed reality-produkter.
Anden generation
I 2019 genopfandt Google så deres Glass-produkt, men introducerede det kun til forretningsformål. Denye briller, som havde et mere eller mindre ens design, kostede mindre og indeholdt forbedret chip, kamera, batterilevetid og USB Type C-port for hurtig opladning. Qualcomms Snapdragon XR1-chipsæt med særfunktioner til AR og VR er blandt andet en del af anden generation af Google Glass Enterprise Edition 2. I stedet for at sigte efter bredere kommercielt brug, introducerede Google altså dette bærbare teknologiske værktøj til professionelle specialister som kirurger eller ingeniører.
Explorer-udgaven kostede for syv år siden hele 1500 dollars, svarende til omkring 9.500 kroner, mens den nye pro-udgave koster 999 dollars eller cirka 6.300 kroner.
Nye retninger
Google har gjort to ting i 2020, der begge indikerer, at Google Glass sandsynligvis vil gå i forbrugerretningen meget snart. Virksomheden og udviklerne Google Glass Enterprise åbnede op for direkte salg i februar. Den anden serie af AR-briller fungerer desuden på Android, så der er tusindvis af udviklere, der kan sætte sig ned og arbejde med brugergrænsefladen og funktionerne.
I sommerskøbte Google så North, et canadisk firma der stod bag Focals, som også er en augmented reality-brille. Disse indeholder en laserprojektor, der projicerer et billede på brilleglasset. North, der har hovedkvarter i Kitchener, havde planer om at lancere en anden version af Focals med forbedret skarphed og mindre formfaktor. Original Focals understøttede Alexa, og nu betyder opkøbet, at firmaet formentlig skifter over til Google Assistant.
Sådan kan Google Glass påvirke fodbold
Hvis Google inden længe frigiver mere overkommelige forbrugerbriller, er der flere potentielle fordele for fodboldfans. Man vil for eksempel kunne se spillets stilling samt replays eller live statistikker direkte i brillerne. Man vil også kunne besøge ligaens hjemmeside eller oddse påhttps://www.unibet.dk/betting samtidig med, at man ser kampen. Forestil dig lige at det er den sidste kampdag, og din klub står til nedrykning. Du kan så holde øje med alle de vigtige kampe uden at skulle sidde og tjekke din smartphone. Fans vil også kunne se VAR-replay og kunne få mere objektiv indsigt i, hvad der foregår på stadionet.
Hvis det her med, at der ikke må være fans på stadioner fortsætter, kan Google Glass desuden forbedre tv-udsendelsen af kampen betydeligt med AR-funktioner som 3D-grafik, højdepunkter, statistikker og så videre.
Hvis Google Glass omvendt kun forbliver for professionelle, kan fodboldforbund bruge dem i samarbejde med dommere. Vi taler om øjeblikkelig offside-verificering i Google Glass for sidelinjedommeren. AR-produkter som VAR vil eksempelvis kunne tjekke afstanden fra frisparket, afspille VAR-replay øjeblikkeligt eller vise dommeren statistikker over, hvor mange gule kort en bestemt spiller har fået førhen.
Trænerens vinkel
Avanceret analyse har allerede haft en betydelig indflydelse på sport generelt. Sådanne data medførte en revolution og ændrede blandt andet NBA-basketball ved at understrege trepunktsskuddets vigtige rolle. Baseballspillere fokuserer på home runs, og i dag handler det nærmest kun om HR eller strikeouts. Google Glass kan blive en fantastisk virtuel assistent for trænere, der i realtid vil kunne se, hvordan hver enkelt spiller præsterer. Hvor mange kilometer har spilleren løbet, hvor mange tacklinger, oplæg og målskud. Sådan en oversigt kan i dén grad være en hjælp, når det kommer til at træffe valg baseret på relevante data og ikke kun mavefornemmelsen.