Nike er ny hovedsponsor for London-klubben Chelsea, der fra næste sæson kommer til at løbe rundt i spille- og træningstøj med Nike-logoet på. Klubben skriver på deres hjemmeside, at aftalen er historisk stor. 

Af David Paris 

Der er rigtig mange penge i fodbold. Så mange, at det de sidste par år er eksploderet fuldstændigt i vanvittige milliardinvesteringer, vildere sponsoraftaler og millionerlønninger til spillere og trænere.

Af den grund er det selvfølgelig naturligt, at sportsmærker som Nike, Adidas og Puma, der lever af, at folk køber deres produkter, pumper penge i en fodboldkarrusellen. Med hensyn til fremstilling af fodboldtrøjer og dermed sponsoratet har det primært været Adidas og Nike, der har taget sig af de store klubber som Real Madrid, Barcelona, Manchester United og Chelsea, mens mindre mærker som Puma, Umbro og New Balance sponsorer f.eks. Liverpool og Borussia Dortmund.

Siden 2010 har den store London-klub, Chelsea, med tilnavnet The Blues løbet rundt med trøjer sponsoreret af Adidas, men efter denne sæson er det slut. Det skriver klubben på deres officielle hjemmeside.

Det bliver nemlig fremover konkurrenten Nike, der har overbudt Adidas i kampen om at bryde Chelsea-trøjerne med firmaets logo. Fra næste sæson, 2016-17, skal stjerne som Diego Costa, Cesc Fabregas og Eden Hazard løbe rundt med blå trøjer fra Nike.

Resultatet af sponsorskiftet er den største sponsoraftale i klubbens historie. Beløbet er dog uvist.