Hvert år bliver adskillige liste offentligjort, men denne er nok mere interessant end som så. Her er nemlig en oversigt, hvilke klubber, der har det største ‘brand’ og derfor måske også er mest populære. Som du nu vil se, er det mest værdifulde brands ikke altid de største. 

AF KRISTIAN PARIS 

4. Manchester United

Ajax v Manchester United - UEFA Europa League Final

Styrke Index: 91.4

Brand værdi: 1, 7 milliarder

Store internationale reklamer og marketing-tricks holder fortsat Manchester United som en af de største brands i verden og en af de mest magtfulde klubber ligeledes. På trods af manglende resultater på banen, holder United sig stadig godt kørende uden for banen…

3. Bayern MünchenBayern Muenchen v SC Freiburg - Bundesliga

Brand Index: 92.1

Brand værdi: 1,2 milliarder

For Bayern München er deres hjemlige dominans i Tyskland, det der har været nøglen til deres voksende brand over de sidste par år. Klubben er stærkt repræsenteret i Kina såvel som resten af Asien, ligesom der også er stigende eksport og merchandise til Latinamerika og Afrika.

Modsat United, leverer de dog resultater på banen.

2. Barcelona

FC Barcelona v Villarreal CF - La Liga

Brand Index: 95.4

Brand værdi: $1, 4 milliarder

Et nyt parternskab med Nike, der er noget nær værd 900 millioner om året, og et nyt partnerskab mhp. sponsoraftaler til trøjer i Japen med giganten Rakuten har fået Barcelonas brand til at stige voldsomt meget i værdi.

Der er ligeledes planlagt en renovering af det legendariske stadion Camp Nou til efteråret.

1. Real Madrid

FBL-EUR-C1-REALMADRID-CELEBRATION

Brand Index: 96.1

Brand værdi: 1,42 milliarder

Selvom de faktisk er toer efter Man Utd, når det kommer til værdi, indtager de den absolutte førsteplads mht overordnede brand-størrelse. På trods af klubben netop har sikret sig deres første mesterskab siden 2008, har de alligevel formået at udbrede kendskabet til klubben, og lige meget hvor i verden du kigger, finder du ikke én fodboldfan, der ikke ved hvem Ronaldo og co. er.