Pengene i europæisk klubfodbold er mange, og udviklingen fortsætter bare. Klubberne har brug for store sponsorater for hele tiden at forbedre truppen og faciliteterne.

Af Anders Lang Jensen

 

Det kan dog diskuteres, hvorvidt nogle klubber til tider går et skridt for langt i bestræbelserne på at hente flere og flere penge hjem. Særligt hovedsponsorerer til stadioner er oppe i tiden, og her er pengene mange. Herhjemme fra er det bedste eksempel måske FCK´s sponsor Telia. Dermed hedder Parken i dag Telia Parken.

Men nu kan et noget andet firma komme i spil. Den italienske storklub Napoli planlægger at bygge et nyt og mere moderne stadion, men har problemer med at finde opbakning og økonomi til projektet.

 

Men ifølge den lokale avis ​Cronache di Napoli har den velkendte fastfood-gigant McDonald’s meldt sig på banen. Ifølge avisens kilder vil virksomheden støtte et nyt stadionbyggeri samt lave få stadionnavnet til at være intet mindre end McDonald’s Arena.

Napoli forsøger at gøre ligesom storklubben Juventus, der fik lavet et nyt og topmoderne stadion med navnerettigheder til firmaet Allianz for at finansiere stadionet. McDonald’s Arena har måske en anden klang, men projektet er i bund og grund det samme.

Fansene af klubben er dog krævende. Deres nuværende og meget gamle hjemmebane, ved navnet Stadio San Paolo, er ikonisk for Napoli som klub. Dermed vil et nyt og moderne stadion måske ikke ligefrem falde i god jord hos de særdeles passionerede hjemmefans.

Om det er amerikanske tilstande i Italien, eller bare en god måde at hente penge i kassen for Napoli, kan du vurdere. Hvordan lyder McDonald’s Arena i dine ører?