Selvom mange Superliga-klubber for tiden oplever mere eller mindre tilskuerkrise, så har man ikke mærket noget til udeblevne tilskuere i Sønderjylland.
Hen over de seneste fem sæsoner er tilskuertallene steget hos SønderjyskE. Det skyldes først og fremmest om det gode forhold mellem klubben og tilskuerne, mener administrerende direktør i SønderjyskE, Klaus B. Rasmussen.
– Vi er meget i øjenhøjde med dem og lytter meget til, hvad de godt kunne tænke sig, at en afvikling af en kamp skal være både under og efter. Vi har løbende forbedret vores faciliteter med ny tribune, bedre sponsorfaciliteter, men så sandelig også fanfaciliteter, siger han til dr.dk.
Redaktør på fodboldmediet, Mediano, Peter Brüchmann, mener, at SønderjyskE har fat i den lange ende.
– De er en solstrålehistorie midt i en tilskuermæssig kedelig udvikling. De har arbejdet med klubben og fansene og skabt en nærhed, der rækker langt udover, at man kan få tage en selfie med nogle af spillerne før kampen, siger han.
Sidste sæson markerede også en milepæl for sønderjyderne. Her nåede man for første gang i løbet af en sæson op på 100.000 tilskuere.
Tilskuersuccesen ser ud til at fortsætte i denne sæson. De tre første hjemmebanekampe har i gennemsnit været overværet af 5.053 tilskuere pr. kamp.
I kontrast heraf, var der i gennemsnit 3.005 tilskuere pr. hjemmebanekamp.