Bannere, skilte, konfetti og kasteskyts. Der er mange måder at støtte sit lokale hold på, men man skal huske at tænke over konsekvenserne af sine valg på stadion.

Det går lige fra den ene yderlighed til den anden. Grænsen for hvilke midler fodboldfans vil tage i brug for at støtte deres lokale helte, rykker sig hele tiden, og det ikke til den mindre ekstreme side. Det er lige fra den lokale pokalturnering i U13 rækken, hvor familiemedlemmer har købt skilte, påført det klubbens logo og herefter fundet på et støttende tilråb, til banners på flere hundrede kvadratmeter, indeholdende budskaber, der ikke altid er for børn.

Kommer man på stadion og ser fodbolden live, mindes man tit og ofte om, at huske at spytte penge i den kasse, der skal gå til den næste store dekoration, eller måske til provokerende displays hos udebanefansene. Dog er man som fodboldfan i dag nødt til at tænke over, hvad det er man egentlig støtter op om, for det kan gå hen og få konsekvenser for både en selv, og den klub man elsker.

For fodbolden er inde i en udvikling, hvor der hver sæson tages nye valg der skal optimere, forandre eller forbedre den sport vi elsker, og når disse beslutninger ikke falder i god jord hos de der sidder på fanklubbens penge, kan det ende med at få konsekvenser.

Det fik det for eksempel for den norske klub Rosenborg, da de for et par år siden fik en bøde, på grund af et banner der indeholde et nazistisk budskab. En anden klub der er kommet i problemer efter fanaktioner er den belgiske storklub Standard Liège, efter at en fangruppe havde produceret et banner, der portrætterede klubbens tidligere stjernespiller Steven Defour, halshugget. Det belgiske fodboldforbund blev rasende og lovede lange udelukkelser og store bøder til de involverede.

Udover at udtrykke sin vrede eller bekymringer direkte som i de ovenstående eksempler, er det også blevet populært at sende mere eller mindre skjulte budskaber afsted mod de der bestemmer. Det gjorde den danske mesterklub F.C. København for eksempel til deres Champions League opgør. Her havde en fangruppe lavet et banner, der åbenlyst kritiserede UEFA, og deres planer om at ændre på strukturen i Champions League.

Det er dog en ærgerlig trend, at skilte, displays og andre bannere skal være kontroversielle eller politiske for at få opmærksomhed, for der er en lang række fangrupperinger verden over, der måned efter måned producerer fantastiske skilte og bannere, der hylder både deres hold og fodbolden i sig selv. Herhjemme er både Brøndby og FCK blevet verdenskendte for deres fantastiske arbejde med at producere bannere til specielle lejligheder, som blandt andet deres indbyrdes opgør, New Firm.

De flotte banner, gadeskilte og tifoer som kan findes rundt omkring i Danmark og verden er også en inspiration for de yngste fodboldspillere. Det er med til at opdrage dem, og fortælle hvad god fodboldkultur er. Hooliganisme er ikke god indflydelse på børn og unge, men fantastisk foreningsarbejde, herunder arbejdet med skilte og banners til sin yndlingsklub, er til gengæld. Savner du inspiration til hvordan din klubs næste store fodboldskilt skal se ud, så se denne liste over 11 af de fedeste banners i moderne fodbold.